Tinerii, o reformă a gândirii românești

tinar_ideiÎn orașul meu, Arad, se investește tot mai vizibil în palierul socializării intra-culturale. De pildă, astăzi de la orele 18:00 voi participa la o dezbatere despre “Doctrinele politicii românești”, invitatul serii fiind sociologul Barbu Mateescu. Evenimentul se desfășoară sub egida Primăriei Municipiului Arad, în sala mică a Filarmonicii de Stat Arad. Consider că asemenea întruniri sunt mai mult decât binevenite pentru cei interesați de domeniul politologiei. Iar mâine voi avea prilejul să particip la un eveniment cultural, desfășurat sub egida Mișcării Arădene și Pro-urbe, închinat vieții și personalității distinsului istoric arădean, Academician Cornelia Bodea, de la orele 18:00, în Sala Festivă a Colegiului Național „Moise Nicoară” Arad.

Poate vă amintiți, recent făceam apostazia gerontocrației din cultura locală, fapt care mi-a atras și apreciere dar și oprobriul din partea unora care nu înțeleg valorile democratizării acestei țări.  Da, despre asta vorbesc, una dintre valorile democratice asupra căreia România se apleacă tot mai mult e cea de a investii cu încredere tinerii valoroși, de a le acorda dreptul să ia cuvântul înaintea celorlalți, până și în cultură ori politică. – Pentru a găsi un termen corect, voi folosi mai multe cuvinte – Așadar, erodarea, neantizarea, mediocrizarea elitei politice și rarefierea celei din cultură, au adus țara asta într-un impas axiologic fără precedent. Racilele epurării intelectuale din perioada comunismului încă le putem observa și simți. Din 1990 încoace, România a făcut un singur lucru: s-a luptat să-și depășească condiția de cultură searbădă. Stare indusă mecanic cca. 50 de ani prin aparatul politic al PCR.
Astăzi, România și Aradul au șansa de a adera “metafizic” la valorile europene prin exersarea calităților culturale rămase ori recondiționate. Cultura recondiționată, fie artă fie politică, nu poate exista fără a ne referi la tineri. Fiindcă de fiecare dată când aducem vorba de tineri, ne gândim la un imens fenomen de Metanoia Românească. O reformă a gândirii, a acțiunii, perspectivei și resurselor umane. În Arad, acest fenomen este tot mai vizibil. Mai puțină etate și senectute, însă mai multă tinerețe, vivacitate, prospețime și nou pe scena publică. Dar să nu ne pripim, fenomenul invocat se află doar în prima etapă. Vorbind despre aspectele ce țin de valorificarea tinerilor români, nu pot să nu fac apel la istoria națională, cu precădere la etapa pașoptistă.
Pentru a fi clar, perioada paşoptismului (1830-1860) este o epocă de afirmare a culturii și politicii naţionale, în preajma Revoluţiei de la 1848. Perioada se caracterizează printr-o orientare culturală, literară şi politică cu trăsături specifice epocii de avânt revoluţionar, de emancipare socială şi naţională, de militare pentru idealul unionist. Astăzi, în 2014, România se confruntă cu fenomenologia neo-pașoptismului. Nu cred că astăzi se caută impunerea unei revoluții fizice și brutale, atât timp cât tinerii intelectuali români nu se văd obligați să adere la cercuri anarhice, pentru a se afirma ca niște “iacobini” împotriva sistemului. Fiindcă că eu cred în caracterul ciclic al istoriei, consider că noii pașoptiști, noii lideri, pot fi asimilați cu o reproducere a iluminismului european (de sorginte franceză), mai ales într-o țară confruntată cu obscurantismul cultural și epurarea intelectualilor prin aparatul partidului unic (PCR).  Acești tineri, cizelați și titrați în cele mai respectate școli din occident, trebuie ridicați la rang de vectori în cultura și politica națională. Ei, precum au făcut vechii pașoptiști, aduc un nou suflu în gândirea spectrală și abordarea faptică a tot ceea ce se petrece în România. Imbecilizarea scenei politice națională s-a putut petrece doar sub influența mediocră a resurselor autohtone, nepermitându-se incluziunea tinerelor elite întoarse din occident pentru România. Dreptate avea Friedrich Nietzche când cu brutalitate afirma următoarele: ”Cultura trebuie să fie pentru reprezentanții umanității,nu pentru toți mediocrii:căci numai prin acele câteva exemplare de lux,dotate cu forță de creare și de dispreț pentru tot ce nu le seamănă lor,are o valoare viața umanității”

Dezbaterea transparentă și schimbul de idei civice, mijlocite de un ambient pur democratic, încurajează spiritele tinere de a reconstrui o țară prădată de toate dejecțiile comunistoide rămase în structurile statului din 1989 încoace. Doar tinerii au forța de a-i determina pe “învechiți” să-și retracteze ghearele de pe pârghiile puterii, de pe forurile politicii și culturii naționale. În Arad, cultura mărșăluiește vizibil pe bulevardul unui deziderat comun, cel de a schimba modul de abordare a evenimentelor și deciziilor cu impact local. Este importantă mobilizarea și receptivitatea tinerilor la astfel de evenimente, pregătite în speță pentru dânșii. O deviză de care nu mă las constă în faptul că puterea prin educație schimbă conotațiile puterii. Asta este misiunea noilor lideri, a tinerilor care știu că, în umbletul lor prin această lume, au un destin măreț și nu doar o simplă viață. Opinia, reforma și transparența sunt câteva din obiectivele pe care tinerii arădeni, români în genere, trebuie să le exerseze. Doar astfel România se va schimba la față.
Cât ține de pașii orașului meu, interes să fie, căci de curând cultură promovată în Arad găsești la tot pasul ! Iar în acest context mi se pare că ușor va trebui să abdic de la fixațiile mele utopico-defetiste legate de acest oraș.

Adrian Sereș 

Advertisements

One thought on “Tinerii, o reformă a gândirii românești

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s